Select Page

GSB Identitet

Logo med designmanual for sin nye visuelle identitet. Skilting, foliering av avdelingsvinduer og biler, brosjyrer, foldere, produktkatalog og annonsering.

Om GSB

Gruppen av samarbeidende Begravelsesbyråer (GSB) består av i alt 30 byråer og avdelinger geografisk plassert rundt Oslofjorden. Dette oppdraget var tredelt, ny logo og grafisk profil, nytt materiell og databaser/bildebanker og produksjon av all materiell for alle byråene. I mitt siste år hos Prodigious/Leo, var GSB et av mine prosjekter. Jeg stod for design og gjennomføring av alle ledd.

Om prosjektet

Tidligere hadde alle byråene forskjellige logoer og design som spriket veldig. Gruppen ønsket å få laget en samlende identitet. GSB skulle fungere som en paraply for alle byråene, så alle fikk hver sine logoer og identitet, men under samme uttrykk, så alle kunne bruke like maler og materiell.

Den største utfordringen i dette prosjektet var kanskje å lage et design og uttrykk som alle byråene klarte å identifisere seg med og være enige om. Vanligvis har man én kunde å ta hensyn til, nå var de mange som skulle enes! Likevel klarte vi dette veldig fint med god dialog og tilgjengelighet.

Flere av byråene var sterkt knyttet til sine tidligere logoer som hadde god kjennskap i lokalmiljøet. Disse byråene valgte et kompromiss med logofornyelse der vi beholdt det gamle navnetrekket, og la til GSB symbolet og profilens farger, mens den andre halvdelen hoppet i det og gikk for total make-over.

Alt av materiell ble designet på nytt for ALLE byråene. Profilartikler som brevark, konvolutter, visittkort, utendørs skilting og foliering til bilene og vinduer inne og ute. Alle brosjyrene og foldere, salgsmateriell ble redesignet med den nye profilen. Videre lagde jeg en stor annonse-bildebank med ferdige annonser i mange ulike moduler for senere produksjon, samt produksjon av annonser.